Az Oktel Kft. története
Egy cég alapításakor a tulajdonosok szándéka csupán az egyik szála a történetnek. A környező piac, a belső szerkezet, a lehetőségek és elvárások, a megragadott és az elszalasztott lehetőségek mind felülírhatják a terveket. Vajon melyik út vezet messzebbre: az alkalmazkodás vagy a kitartás az eredeti célok mellett? Az Oktel Kft. története erről is szól.
Eredetileg
A kezdetek a 80-as évek végére nyúlnak vissza, amikor egy állami híradástechnikai cégnél megalakult az a kis csoport, amely összegyűjtötte az elektronikáért lelkesedő szakembereket. Megvolt a képzettségük, termelésszervezés, fejlesztés és szervizelés terén szerzett tapasztalatuk. A nagyvállalat megrendelései egyre csökkentek, de ez a csapat biztos piacra dolgozott: elektronikai gyártáson kívül gyártmányfejlesztéssel is foglalkozott. ’90-ben egy nagy levegőt kellett venni: nyolcan (mérnökök, technikusok) kiléptek az állami vállalattól. Megegyeztek: mind a nyolcan kiveszik a részüket a napi munkából, nevet is úgy választottak maguknak, hogy tartalmazza a nyolc (octo) és az elektronika szavakat: OKTEL.
Összefogásuk fiatalos reményeket ébresztett: egy kétszobás lakást béreltek szerelőcsarnok gyanánt, a gyártósort egy hatalmas asztalon alakították ki. Kiskereskedelmi üzletüket egy lakótelepi helyiségben rendezték be, előfordult, hogy a napi forgalmat egyetlen vevő jelentette. Ugye, mosolyog, Kedves Olvasó? Pedig az Oktel Kft. még ezt is túlélte. Ebben az időszakban telefonalközpontok, kis- és középszériás műszerek gyártásával, kiskereskedelemmel foglalkoztak és kábeltévé hálózatot szereltek a kft. tagjai.
Az első évben kiderült azonban, hogy gyártás hosszútávon nem kifizetődő, akadoztak a megrendelések. A társaság döntött: az Oktel Kft történetében új fejezetet nyitnak, amely már nem a gyártásról szól, hanem a szolgáltatásról.
A riasztóberendezések első anyagbeszerzésére néhány tízezer forintot dobtak össze, az elektronikai szakértelem rendelkezésre állt. Az első telepített riasztóberendezések még partnercéggel közösen üzemeltetett távfelügyeleti állomásra jeleztek, de rövidesen, 1993-tól beindult a saját távfelügyelet. Ekkor már lehetett érezni, hogy ebben a cégben van jövő, hiszen egyik üzlet hozta a másikat, az ügyfelek maguk ajánlották tovább az Oktel Kft-t. Ma már öt hölgy dolgozik diszpécserként, az informatikai és a biztonsági feladatokért hatodikként egy fiatalember felel.
Okok és okozatok
A kezdeti időszak szakmai vonalát meghatározták azok a beszállító partnerek, akik számára a magas műszaki színvonal fontos volt, már akkor is, amikor ezt még nem a piac kényszerítette ki. Ezen az úton ment tovább az Oktel Kft. Ezt kimondani egyszerű, megvalósítani egy adott piac feltételei között, nem feltétlenül.
A körülmények: a beruházói tőkehiány állandósulása, az olcsó, csináld magad megoldások népszerűsége nem mindig kedveztek a színvonalas szolgáltatásoknak. Ezzel szemben áll a technológiai fejlődés elképesztő tempója, amely miatt ma már a holnapi igényeket kell figyelembe venni. Folyamatosan tájékozódni az újdonságokról (eszközökről, alkatrészekről, technológiákról) az Oktel Kft számára létkérdés. Az ügyvezetők most azt mondják: szerencsések voltak, sikerült.
Sikerült felismerni, hogy a minőségi szolgáltatás megfizethető áron nem lehetetlen feladat: az igazi szakmai kihívás. Sikerült úgy dolgozni, hogy szakmai okok miatt egyetlen megbízásuk sem hiúsult meg. Sikerült több, mint 4000 rendszert telepíteni szerte az országban. Sikerült elérni, hogy az ügyfélkör jelentős része visszatérő törzsvevő, aki már nem az első elektronikai rendszere telepítését bízza az Oktel Kft-re.
Napjainkban
Azóta, hogy elkezdtek szirénázni az első riasztók, az Oktel Kft tevékenysége a ’90-es évek közepétől jelentősen bővült, ma már felöleli a elektronika teljes spektrumát. Az Oktel Kft. által telepített vagyonvédelmi berendezések: automata kapuk, beléptető rendszerek, és videó megfigyelők nem csupán Szekszárd környékén és Tolna megyében, hanem az egész ország területén megtalálhatóak. A paksi atomerőmű számára például egyedi fejlesztésű műszereket szállítanak, technológiai berendezéseket telepítenek és felügyelnek. Hangosító- és nővérhívó rendszerek, strukturált hálózatok, telefontechnika: felsorolni is hosszú.
Most hol tart a történet? A munkatársak száma meghaladja a harmincat, de az induló csapatot már csak a két ügyvezető képviseli. Az új székház és a megújult arculat az Oktel Kft. következő fejezetének a kezdete, a jövőre vonatkozó tervek is elkészültek. Elkészültek? Nem, tervekként talán soha nem lesznek készen, sokkal inkább alakulnak és megvalósulnak. Ahogy az évek folyamán az Oktel Kft. alapítóinak terve is változott, ha kellett, és így vált valósággá.
Célunk a minőség
A szolgáltatások minősége iránti elkötelezettségünk jegyében 1998-ban bevezettük az ISO 9001 nemzetközi minőségirányítási rendszert. Jelenleg az ISO 9001:2008 szabvány szerint végezzük tevékenységünket. 2015. júliusától ISO 14001:2004 szabvány szerinti környezetközpontú irányítási rendszer alapján kezeljük az általunk termelt hulladékokat és a veszélyes anyagokat.
Itt olvashatja minőségirányítási tanusítványunkat.
Itt olvashatja környezetközpontú irányítási tanusítványunkat.

A Rádióaktív Hulladékokat Kezelő Nonprofit Kft. szintén az Oktel Kft.-t választotta minősített partnerének gyengeáramú rendszerei tervezésére, kivitelezésére. Az RHK Kft. kiemelt biztonsági előírásai szerint felülvizsgálja beszállítói minőségirányítási rendszerét, tevékenységüket, így az Oktel Kft. minősítése is rendszeresen ellenőrzött.
Cégadatok
Teljes név: OKTEL Elektronikai Gyártó, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.
Rövidített név: OKTEL Kft.
Székhely: 7100 Szekszárd, Keselyűsi út 16.
Telefonszámok: 06 74 / 315-234; 06 74 / 419-050; 06 30 235-1409
Emailcímek: oktel@oktel.hu, info@oktel.hu
Cégjegyzékszám: 17-09-000516
Bejegyezve: 1990/07/04
Statisztikai számjel: 10379066-8020-113-17
Adószám: 10379066-2-17
Tulajdonosok: Árki László és Antal Gyula
Képviseletre jogosultak: Árki László ügyvezető és Antal Gyula ügyvezető