Szekszárdi Mezőgazdasági Kombinát - impozáns és elegáns tolókapu (Fotó: Oktel Kft.)

Szekszárdi Mezőgazdasági Kombinát – impozáns és elegáns tolókapu (Fotó: Oktel Kft.)

Az automata tolókapu alkalmazása ipari és magáncélra egyaránt elterjedt, mivel egyenes vonalú mozgásából adódóan a kapu előtt nem igényel nagy működési teret. Számolni kell ugyanakkor azzal, hogy a kerítés mellett biztosítani kell szabad területet az akadálymentes mozgáshoz.
A tolókapuknak két fő típusával találkozhatunk: az egyik a gördülő kapu, a másik az úszókapu vagy lebegő kapu.

Az Sz+C áruház tolókapuja: látható a sín, amiben gördül a kapu. (Fotó: Oktel Kft.)

Az Sz+C áruház tolókapuja: látható a sín, amiben gördül a kapu

A gördülő kapu szerkezetileg kisebb igénybevételnek van kitéve, mert a kapunyílásban vagy egy vezetősín van a betonozott talajra rögzítve vagy a sínt egy betonozott vájatban helyezik el és az ebben a sínben futó görgők támasztják alá a kaput. A sín hossza a kapu szélességének kétszerese, hogy teljesen nyitott állapotában is – a kerítés mögött – rajta nyugodhasson.
A talajra rögzített megoldású sín csak 1-2 centiméterre állhat ki a talajból, mert a gépkocsiknak viszonylag akadálymentesen kell áthaladniuk felette, valamint könnyebben megsérülhet, ha a magassága akadályt jelent. A talajba süllyesztett vezetősín egyáltalán nem akadályozza vagy lassítja a gépjárművek forgalmát, viszont könnyen elszennyeződhet, emiatt akadozhat a kapumozgás, valamint télen gondot okozhat a lefagyás. Ez utóbbit ugyan a sínbe épített fűtéssel ki lehet védeni, ugyanakkor az némileg növeli a kivitelezési költségeket. A támasztó görgőket a kapu keretéhez rögzítik. A görgők hornya a vezetősín profiljához illeszkedik. Általában porvédett kivitelű gördülőcsapágyakat alkalmaznak.

A lebegő tolókapu (úszókapu) jellegzetessége, hogy itt a kapunyíláson belül nincs semmiféle sínszerkezet és alátámasztás. Nevét is onnan kapta, hogy a kapunyílást a levegőben “úszva”, a talaj felett lebegve zárja le. A következő példákat az Oktel Kft. székházának lebegőkapuja szolgáltatja.

FAAC vezérlés

FAAC vezérlés

Egyenetlen, lejtős talajon is alkalmazható.

Egyenetlen, lejtős talajon is alkalmazható.

A fémszerkezet 20-30%-kal túlnyúlik.

A fémszerkezet 20-30%-kal túlnyúlik.

(Fotó: Oktel Kft.)
A lebegő kapuknál a szárny a lezárandó távolságnál mintegy 20-30%-kal hosszabb és a megvezetése a kapunyíláson kívül, a kapuoszlop és a kerítés mögött történik. A kapu a beton sávalapra rögzített két támasztó görgőbakon fut, a tetején pedig vezetőgörgők biztosítják, hogy ne billenjen ki a függőleges síkból. Nagyméretű, illetve nagy súlyú lebegő kapuszárny zárt helyzetű végállásában felfutó görgőt célszerű alkalmazni annak érdekében, hogy csökkentsük a támasztó görgők igénybevételét. Az úszókapu nagy előnye, hogy nincsen állandó tisztítást igénylő vezetősín, nem kell tartani a lefagyástól sem és nem jelent problémát, ha a kapu pillérei között a talaj nem vízszintes. Hátránya viszont, hogy a kapunyílásnál nagyobb kapuszárny szükséges és a masszív görgősorok miatt drágább lehet a kiépítése.

Vezetőgörgő a kapu felső részén (Fotó: Oktel Kft.)

Vezetőgörgő a kapu felső részén (Fotó: Oktel Kft.)

Felfutó görgő támasztja alá a zárt kaput (Fotó: Oktel Kft.)

Felfutó görgő támasztja alá a zárt kaput (Fotó: Oktel Kft.)

Tolókapu motorok

A motor és a fogasléc így kapcsolódnak egymáshoz (Fotó: Oktel Kft.)

A motor és a fogasléc így kapcsolódnak egymáshoz (Fotó: Oktel Kft.)

Az alkalmazott tolókapu hajtómotorok a nyomatékot a kapu alsó részére szerelt acél fogaslécnek fogaskerék segítségével adják át. Az általában masszív beton alapra felszerelt motor és a hajtómű fém-, vagy időjárásálló műanyag burkolattal rendelkezik, amit elhelyezhetünk a kapuoszlop közelében, de besüllyeszthetjük magába a kapuoszlopba vagy a földbe is.
Ebben a burkolatban helyezhető el az elektronikus vezérlés áramköre is. A végálláskapcsoló is gyakran a motorba van beépítve, amit a fogaslécre szerelt ütközők működtetnek.
Fontos, hogy a tolókapu súlyának és a várható napi nyitások-zárások számának megfelelően válasszuk ki a meghajtómotort. Az alkalmazott motorok lakossági felhasználásnál 300-1000 kg tömegű, ipari felhasználásnál pedig általában 1000-3500 kg tömegű tolókapukat képesek mozgatni. A motorok többnyire a 230V-os hálózatról működnek, de 2000 kg kaputömeg felett már inkább a háromfázisú megoldások a jellemzőek.
A konstrukciók 30-70 ciklus/óra használati gyakoriságra vannak általában felkészítve. Magas ciklusszám esetén már jelentős a motorok melegedése. Ha fontos a kapu gyakori működtetése, úgy 24 V-os tápellátású motort javaslunk, hiszen itt jóval kisebb a motor melegedése, ugyanakkor a használati gyakoriság elérheti a 100 ciklus/órát.
A hajtóművek önzárók, kézi erővel nem mozdíthatók el, s ebből adódóan a kapuhoz nincs szükség elektromos zár felszerelésére. Mint minden automatikusan működő kapu, úgy a tolókapu is – az önzáró hajtómű kioldását követően – működtethető kézzel egy esetleges áramszünet esetén. Egyes kapumozgatók kiegészíthetők biztonsági akkumulátorokkal, amelyek áramszünet ideje alatt is biztosítják a zavartalan működést.

Tolókapu vezérlés

A tolókapu vezérlés jellemzője, hogy végállásbemenetei vannak és csak egy motorkimenettel rendelkezik. Az elektronika általában tárolt programvezérlésű, ahol a vezérlési lehetőségek egy ún. nem felejtő memória-áramkörbe vannak beprogramozva. Ha a motor paraméterei is lehetővé teszik, úgy a nagyobb tudású vezérléseknél az alábbi funkciók állíthatók be:

  • nyitási és zárási idők;
  • szünetidő;
  • nyitó- és záróerő;
  • lassítás a nyitás és zárás végén;
  • lágy indítás (indítás fokozatos sebességgel);
  • gyalogos nyitás.

A gyalogos nyitás lehetővé teszi, hogy a kapuszárnyat – mint egy kiskaput – csak részben nyissuk ki. Ha csak egy gyalogos halad át egy 5-6 méteres kapunyíláson, úgy felesleges teljes szélességben kinyitni a kaput. Ehhez a működési módhoz kétcsatornás vezérlésre van szükség.
A vezérlés működési logikája lehet automata és lehet nyit-áll, zár-áll kialakítású is. Az automatikus működésnél a vezérlés a nyitógomb megnyomásakor kinyitja a kaput, egy előre beállított ideig nyitva tartja, majd visszazárja. A nyit-áll és a zár-áll funkció beállítása esetén a nyitás-zárás nem időzítéssel működik, hanem a visszazáráshoz is nyomógomb megnyomása szükséges.A tolókapu működtethető vezetékes módon nyomógombbal (pl. egy portásfülkéből), csatlakoztatható hozzá beléptető rendszer, de többnyire egy-, vagy többcsatornás rádiós távvezérléssel üzemeltetik.
A tolókapuknál is fontos a biztonsági elemek alkalmazása. Alapvetően mindegyik motor rendelkezik egy állítható érzékenységű rácsukás ellen védő kuplunggal. Akadály érzékelése esetén a mozgás iránya megfordul, vagy a kuplung leállítja a motort. Mindenképpen célszerű a rácsukódás elleni további védelem miatt legalább egy infrasorompó pár felszerelése is. Forgalmas utcára nyíló tolókapuknál, társasházi alkalmazásoknál javasolt a villogó lámpa alkalmazása is.
A kapuautomatizálás nem csak új kapuk esetében lehetséges, meglévő kapuk automatizálása is megoldható, de a környezet adottságait (méret, szilárdság stb.) figyelembe kell venni.

Biztonsági elemek: villogó lámpa és infra sorompó.(Fotó: Oktel Kft.)

Biztonsági elemek: villogó lámpa és infra sorompó. (Fotó: Oktel Kft.)